04 آذر 1403

  • 1402/11/10
  • - تعداد بازدید: 71
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر

به مناسبت پویش ملی تغذیه سالم، مطرح شد؛ نمک رنگی، زیبا برای تبلیغ، مضرر برای سلامتی

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مهر، سرپرست شبکه با اشاره به برگزاری پویش ملی سلامت با هدف غربالگری بیماری فشارخون بالا و دیابت طی دو ماه گذشته در شهرستان و دستاوردهای آن، افزود: طبق نتایج حاصله از تکمیل پرسشنامه ها توسط گروه هدف این طرح در این بازه زمانی، مصرف نمک زیاد بویژه نمک تصفیه نشده دریا، سنگ نمک و نمک های رنگی یکی از دلایل ابتلای افراد به پرفشاری خون در کنار سایر علل در شهرستان ما است.
 
او با اشاره به تبلیغات استفاده از نمک های رنگی، سنگ نمک و نمک تصفیه نشده دریا، بیان کرد: امروزه درخصوص مصرف نمک های رنگی و سنگ نمک، شاهد تبلیغات گسترده از سوی افراد شیاد و ناآگاه هستیم، که در تبلیغات، این افراد عنوان می کنند که به جای مصرف نمک های تصفیه شده یددار از نمک های رنگی و سنگ نمک استفاده کنید و دلیلشان این است که این نمک ها طبیعی بوده و فشار خون را بالا نمی برند و حاوی عناصری مانند آهن و منیزیم هستند که برای بدن مفید است، در حالی که نمک های رنگی و سنگ نمک به دلیل اینکه از معادن و دریاچه ها و کوه ها استخراج می شوند، حاوی ناخالصی های متعدد و ذرات شیمیایی همچون فلزات سنگین نمانند سرب و آرسنیک سرطان زا هستند که برای سلامت مصرف کننده مضر بوده و می تواند زمینه ابتلا به سرطان را در فرد ایجاد کند.
 
«سکینه ابراهیمی» کارشناس مسوول تغذیه شبکه در همین راستا تصریح کرد: به دلیل وجود گچ و شن و خاک در این نمک ها به دلیل تصفیه نشدن، اینگونه نمک ها می تواند در فرد مصرف کننده احتمال ایجاد سنگ کلیه را ایجاد کند.
 
این کارشناس ضمن برشمردن فواید مصرف ید نظیر: کمک به سلامتی غده تیروئید، کاهش ابتلا به گواتر، درمان سرطان تیروئید، بهبود عملکرد شناختی، کاهش تولد نوزاد کم وزن، کاهش معلولیت های ذهنی در نوزادان و درمان کیست های سینه، از شهروندان خواست، آگاه باشند و فریب تبلیغات این افراد ناآگاه و سودجو را نخورند و برای سلامتی خودتان از نمک تصفیه شده یددار استفاده کنند.
 
گفتنی است، پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار “انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده ید دار” برای هفته اول و شعار “از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی” برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.
  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 94042
کلیدواژه